این مقاله را به اشتراک بگذارید
دامنه چیست. نام دامنه رشته ای از متن است که به یک آدرس IP حروف عددی نگاشت میشود و برای دسترسی به وب سایت از نرم افزار مشتری استفاده میشود. در زبان انگلیسی ساده، نام دامنه متنی است که کاربر در پنجره مرورگر تایپ میکند تا به یک وب سایت خاص برسد. به عنوان مثال، نام دامنه گوگل google.com است.آدرس واقعی یک وب سایت یک آدرس IP عددی پیچیده است (به عنوان مثال 192.0.2.2)، اما به لطف DNS، کاربران میتوانند نام های دامنه انسان پسند را وارد کرده و به وب سایت هایی که به دنبال آن هستند هدایت شوند. این فرآیند به عنوان جستجوی DNS شناخته میشود. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه چیست و در ادامه با مزیتهای آن آشنا خواهیم شد.
دامنه چیست؟
نام دامنه هویت یک یا چند آدرس IP است. به عنوان مثال، نام دامنه google.com به آدرس IP 74.125.127.147 اشاره میکند. نام های دامنه اختراع شده اند زیرا به خاطر سپردن یک نام به جای یک رشته طولانی از اعداد آسان است. وارد کردن یک نام دامنه در نوار جستجو آسان است تا یک دنباله طولانی از اعداد.
بنابراین، این آدرس وب سایت شما است که افراد برای بازدید از وب سایت شما باید در نوار URL مرورگر تایپ کنند. جهت خرید دامنه ir اینجا کلیک نمایید.
نام دامنه بعد از بخش http:// یا https:// (در صورت داشتن گواهینامه ssl) قرار میگیرد. یک نام دامنه نمیتواند بیش از شصت و سه کاراکتر به استثنای .com، .net، .org، .edu و غیره داشته باشد. حداقل طول یک دامنه سه کاراکتر به استثنای پسوندها (TLDS و gTLD) است.
نام دامنه یک رشته متن منحصر به فرد است که برای شناسایی یک منبع خاص در اینترنت استفاده میشود. این میتواند هر چیزی از وب سایت گرفته تا ایمیل یا سرور FTP باشد.
هنگامیکه به یک وب سایت دسترسی پیدا میکنید، نام دامنه آن به مجموعه ای از اعداد (یک آدرس IP) برای ارتباط با سرور وب سایت برای ارسال درخواست و دریافت محتوای وب سایت تبدیل میشود.
شرکت اینترنتی برای نامها و شمارههای اختصاصیافته (ICANN) بر تمام ثبتهای دامنه نظارت میکند، آدرسهای IP را تخصیص و تخصیص میدهد، سیستمهای اعتباربخشی را برای ثبتکنندگان دامنه اجرا میکند و یک پایگاه داده متمرکز از همه نامهای دامنه و IP آنها نگهداری میکند.
ICANN همچنین این اختیار را دارد که پسوندهای دامنه جدید (همچنین به عنوان TLD شناخته میشود) را تأیید کند، آنها را مدیریت کند و در صورت عدم رعایت قوانین تعیین شده، آنها را غیر فعال کند.
اینترنت یک شبکه عظیم جهانی از کامپیوترها است که از طریق یک شبکه جهانی و کابلها به یکدیگر متصل شده اند. هر رایانه – چه یک دستگاه شخصی یا یک سرور – دارای یک آدرس IP است که به آن اجازه میدهد با بقیه شبکه ارتباط برقرار کند تا داده های وب را ارسال، پیدا و بازیابی کند.
نام های دامنه به سادگی نسخه های کاربرپسند این آدرس های IP هستند که به وب سایت های خاصی متصل میشوند. اما برای اینکه کامپیوترها صفحات وب مناسب را پیدا کنند، رشته های کلمات به ظاهر تصادفی باید دوباره به اعداد تبدیل شوند. اینجاست که سیستم نام دامنه (DNS) وارد میشود: DNS هر نام دامنه را به یک آدرس IP قابل خواندن توسط رایانه ترجمه میکند.
هنگامیکه یک نام دامنه را در مرورگر وب وارد میکنید، یک درخواست به سرورهای DNS ارسال میشود. سرورهای DNS سرورهای متصل به آن نام دامنه خاص را جستجو کرده و درخواست شما را به آنها ارسال میکنند. Dnsها یا به اصطلاح “سرورهای نام” توسط ارائه دهنده میزبانی وب مدیریت میشوند. پس از یافتن IP مربوطه، درخواست را به وب سروری که فایل های وب سایت خاص را ذخیره میکند ارسال میکنند. وب سرور از IP استفاده میکند تا تمام فایل های مرتبط با آن را پیدا کند و همه دادهها را به مرورگر ارسال کند. همه این مراحل در کمتر از 3 ثانیه انجام میشود.
نکات مهم قبل از ثبت دامنه
1- از پسوند com استفاده کنید.
مطمئناً از وبسایتهای زیادی بازدید کردهاید، و دیدن اینکه محبوبترین پسوند دامنه .com است سخت نیست، در حالی که سایر گزینههای مورد اعتماد یا رایج شامل .org و .net هستند. اما پسوندهای دامنهها طیف گستردهای دارند و میتوانند همه چیز را از xyz. تا .co تا .cafe و .pizza را شامل شوند. اما در انتخاب گزینه عجیبتر دقت کنید، زیرا ممکن است غیرحرفهای یا غیرقابل اعتماد به نظر برسند.
اگر .com در دسترس است، آن را ثبت کنید. اگر روی دامنه متمرکز شدهاید اما نوع com آن در دسترس نیست، پسوندهای ,ir .org، .net یا .co نیز گزینههای مناسبی هستند.
2- آن را کوتاه و ساده نگه دارید.
اگر نام دامنه شما طولانی باشد، به خاطر سپردن آن برای مردم سخت تر خواهد بود، که میتواند ترافیک کمتری را برای شما به همراه داشته باشد. WebsiteSetup.org نام دامنه ای با طول 6 تا 14 کاراکتر را ارائه میکند. فراتر از آن، اگر املا یا تلفظ آن سخت باشد، نام دامنه کوتاه مفید نیست، زیرا کاربران هنگام تلاش برای تایپ URL وب سایت شما احتمالاً راه خود را گم میکنند.
3- منحصر به فرد، خاص باشید و صاحب برند خود باشید.
با توجه به همه این موارد، ایجاد طوفان فکری برای نام دامنه ای که واضح و مختصر باشد و در عین حال منحصر به فرد و وفادار به کسب و کار شما باشد، دشوار است.
اما مطمئناً شدنی است. نام کسب و کار خود و آنچه را که میفروشید در سرلوحه ذهن خود نگه دارید و در جایگاه خود جستجو کنید تا مطمئن شوید که نام دامنه شما نیز مخاطب آنلاین مورد نظر شما را جذب میکند.
4- کلمات کلیدی را اضافه کنید.
بدون اینکه زیاده روی کنید – به یاد داشته باشید، ما در اینجا نامیکوتاه و گویا میخواهیم – برای کمک به هدایت نام دامنه خود، برخی از کلمات کلیدی را وارد نام دامنه خود کنید.
هنگامیکه کلمات کلیدی را تقویت میکنید، از افزایش سئوی نام دامنه و برند خود نیز بهره مند خواهید شد. همانطور که در مورد کلمات کلیدی تحقیق میکنید، به دنبال گزینه هایی با رقابت کم تا متوسط باشید تا فرصتی برای رتبه بندی داشته باشید و مطمئن شوید که کلمات کلیدی نشان دهنده برند شما هستند.
نتیجه گیری
نام دامنه شما ممکن است جزئی در طرح بزرگ ایجاد یک وب سایت به نظر برسد، اما کسب و کار شما را فوراً به مشتریان یا مخاطبان بالقوه منعکس میکند.
اگر نام دامنه طولانی یا گیج کننده باشد، بسیاری از مردم هرگز نمیتوانند سایت کسب و کار یا وبلاگ شما را پیدا کنند. اگر نام دامنه شما با نام تجاری شما مطابقت نداشته باشد یا حداقل مکمل نام تجاری شما باشد، میتواند غیرحرفه ای یا حتی اسپم به نظر برسد.
از طرف دیگر، یک نام دامنه به خوبی تحقیق شده و فکر شده میتواند رتبه شما را در نتایج موتورهای جستجو افزایش دهد و به مخاطبان ایده روشنی از آنچه در هنگام بازدید از سایت شما انتظار دارند ارائه دهد. به این ترتیب، مهم است که برای یافتن نام دامنه ای که برای شما مناسب است، وقت بگذارید.
جهت کسب راهنمایی و اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان و متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید.